Where from Barcelona, 2007 het jaar van Barna.

Zaterdag  7 januari 2012

Naar aanleiding van enkele city-trips schreef ik reisverslagen die ik via mijn blog “stefsoncitytrip” wereldkundig maakte. Ik haal ze tijdens deze eindejaarsperiode vanonder het digitale stof en breng ze onder bij de tweezame fietser. Veel gepeddel zal je er niet aantreffen maar wat nostalgie in deze kerstperiode kan geen kwaad. Vandaag ons wedervaren in Barcelona. Een stad die ons nauw aan het hart ligt, inmiddels kwamen we er al 6 keer.

Maandag 16 april 2007
Het is al vrij laat als we landen op El Brat de luchthaven die 10km buiten Barcelona ligt.
El Brat
Het is reeds donker als we uit de bus stappen. Ondanks de duisternis bruist de “Plaça Catalunya” van al de mensen die er wirwar door elkaar lopen en de brede lanen oversteken. Het is even zoeken naar de Ramblas en het pleintje “Plaça Real”. Daar is ons Hotel Roma Reial. Het is een budget hotel te zijn. We laten er onze bagage achter en gedreven door een lege maag zoeken we een restaurant. Op de Ramblas vinden we een terrasje waar we iets eten.
de Ramblas
Niet zo’n meevaller, vrij duur en niet echt lekker. Hierna keren we terug naar ons hotel, hier heerst een grote drukte. Blijkbaar is ons hotel ook uitgekozen door een school om er met haar leerlingen (tieners) te logeren. Desondanks liggen we snel onder zeil en soezen weg.
Dinsdag 17 april 2007.
Plaza Reial
Veerle heeft in de weken vooraf via internet een fietstour gearrangeerd bij Baya-bikes.

Samen met een Nederlands koppel volgen we een Nederlandse die ons, tegen alle verkeersregels zondigend, door Barcelona loodst. Na de kolom met Columbus,
Kolom met Columbus
passeren we langs de gebouwen van Gaudi, zien de Sagrada Familia
en stoppen even in een Parc de la Ciutadella
Parc de la Ciutadella
om een tas koffie te drinken. Snel daarna zijn we terug. We kuieren wat op de Ramblas en maken kennis met de verschillende levende standbeelden.
Ramblas
Om de 10 meter staat er iemand een tafereel uit te beelden. Dit vraagt nogal wat schmink- en verkleedwerk, maar soms zijn de resultaten verbazend.
Alleszins, zijn zij deel van de speciale sfeer die er op de Ramblas heerst. Daarna stappen we Mercat de la Boqueria binnen.
Mercat de la Boqueria
We worden hier overweldigd met een ongelooflijk aanbod van vers fruit en groenten. S’namiddags drentelen we langs de lieflijke straatjes van de gotische wijk
Gotische wijk
en komen op het Plaza de la Seu voor de Catedral de Santa Eulàlia. Daar is er juist een broddelmarkt aan de gang,
Plaza de la Seu
verder vrolijken verschillende muzikanten er de sfeer op.
Hier blijven we wat hangen en kuieren daarna verder door de smalle steegjes om weer op de grote lanen te komen. We steken de Plaça Catalunya over en gaan vitrines kijken op de Passeig de Gracia. Buiten de dure winkels zijn er de Casa Milà
Casa Milà
en Casa Batlló,
Casa Batlló
twee prachtige gebouwen ontworpen door Gaudi. Hier ontmoeten we enkele Belgen die ons een restaurant, waar men voor een schappelijke prijs, lekker en vooral veel kan eten. Dus keren we terug naar ons hotel. Daar kleden we ons om. Opnieuw wandelen we langs de brede lanen en na een tijdje vinden we het restaurant. Inderdaad het is zeer schappelijk en lekker ook wel, maar vooral veel. Ons bord is nog niet leeg of er staat al iemand klaar om er een nieuw stuk vlees op te leggen. Welgevuld verlaten we dit eethuis en wat verder stuiten we op de Sagrada Familia. Deze mastodont ontsproten aan de briljante geest van Gaudi heeft s’nachts iets magisch.
Sagrada Familia
We bewonderen een tijdje dit meesterwerk . Daarna nemen we de metro terug en zijn zo algauw in ons hotel. Hier overstemd na een tijdje een geronk het geluid van de onstuimige jeugd die met ons dit hotel deelt.
Woensdag 18 april 2008,
Vandaag moet de Montjuich er aan geloven. Aan de Columbus slagen we rechts naar het Passeig de Isabel II.
Passeig de Isabel II
Wat later trekken kleurrijke grafitischilderingen onze aandacht.

Hier zitten echte parels tussen. Dan begint onze klim naar de top van Montjuich. Langs wat vervallen trappen, die ook als slaapplaats dienen voor de plaatselijke daklozen en soms een verloren toerist,
Montjuich
bereiken we de top. Hier hebben we een prachtig uitzicht.
Sagrada Familia
Door een mooi park vol met monumenten keren we terug naar beneden. Na een lekker maal, wenden we nu de steven naar de jachthaven. Port Vell is een mooie, goed onderhouden jachthaven. Een houten voetgangersbrug leidt ons van de Ramblas tussen de aangemeerde boten naar het Maremagnum.
Port Vell
Hier zijn er verschillende atracties, waaronder een IMAX-theater en vooral het aquarium met 8000 vissen. Maar wat een sfeer, hier kuieren, een beetje rusten of op een bank een boek lezen zaaalig!!!! Nu zoeken we het strand van Barcelonetta op om langs daar het olympisch dorp te bereiken.
Strand Barcelona
Half april liggen hier al talloze mensen te zonnebaden, de temperaturen zijn dan ook zomers. Geregeld staat er op het strand een kunstwerk, wat een apart gevoel geeft.
Barcelona blijft ons verassen. In de verte duikt Pez y Esfera op de fish-alike die aangeeft dat we het olympisch dorp naderen.
Pez y Esfera
Dit dorp bestaat uit moderne gebouwen en is zowat het summum van architectuur in de jaren negentig. Langzaam duistert het en na een snelle hap, keren we hotelwaarts om er van een verdiende rust te genieten.
Donderdag, 19 april 2008.
Park Gruell, Veerle, fan van Gaudi, droomt al lang het park, ontworpen door de meester, te bezoeken. Nu is het zover. Na het ontbijt spoeden we ons naar de metro die er ons heen voert. Eerst dient er nog flink geklommen. Dan is het zover. Tussen twee met ongelooflijk veel fantasie ontworpen huizen treden we het park binnen.
Park Gruell

Dan vallen we van de ene verrassing in de andere. Meer en meer moet ik Veerle gelijk geven Gaudi is een meester-kunstenaar. We genieten van de eerste tot de laatste seconde. Na dit boeiend bezoek dalen we terug naar het centrum. In een pittoreske koffiebar drinken we een lekkere tas koffie en gaan op zoek naar . Nogmaals een fenomenaal gebouw van Gaudi.
Casa Vicens
Anders, hoekiger maar daarom niet minder mooi. Veerle krijgt er niet genoeg van en tracht elk hoekje ervan te fotograveren. Een kerk, triomfboog
Barcelona Triomfboog
en enkele kunstwerken later
Parc de la Ciutadella
zijn we terug in ons hotel. We besluiten, voor onze laatste avond, te gaan eten in “la Crema et canella”
Crema et canella
een leuk restaurantje vlakbij plaza real. Hier krijgen we voor weinig geld een lekker menu voorgeschoteld.
Zeer lekker eten voor een heel schappelijke prijs, nu begrijpen we waarom men hier aanschuift. Enkele glazen wijn brengen ons wat in een melancholische bui en we besluiten om langs de ramblas, nog eens naar de jachthaven te wandelen. Dit alles bij zomerse temperaturen 26° om 11u s’avonds. We genieten nog van de gezelligheid die zowel op de ramblas als rond de jachthaven heerst.
Sagrada Familia
Eens terug in onze hotelkamer vallen we snel in slaap, morgen is het vroeg op.
Vrijdag, 20 april 2008.
Voor dag en dauw zijn we op en voor we het goed beseffen zitten we al in de bus op weg naar de luchthaven. Daar blijkt dat de incheckbalie, verandert is van vertrekhal. Maar we zijn toch op tijd om onze vlucht te halen. Met spijt zien we Barcelona onder ons wegglijden. Maar van één ding zijn we zeker, we keren terug! Dat dit nog hetzelfde jaar zou zijn konden we toen nog niet bevroeden.